Inspireras av sinnesrummet på Råbyskolan
Råbyskolan i Bro är en anpassad skola med både grundskola och gymnasieskola. Här erbjuds undervisning som utgår från varje elevs behov och förutsättningar – med fokus på tidiga insatser, rätt stöd och en trygg miljö. När nya skollokaler skulle tas i bruk såg skolan sin chans att skapa ett sinnesrum. Projektet drevs av Johan Ruthberg, skolkurator i kommunen, och redan från start fanns vår pedagogiska expert Sofia Winerdal med i processen. Hon bidrog med idéer, utformning och styling av det som från början var ett litet grupprum. Resultatet? Bättre än förväntat – och precis som i den drömbild de började med. Sofia och Lekolars säljare Melker träffade Johan för att höra honom berätta mer om projektet – läs intervjun nedan!
Hej Johan! Hur startade detta projekt och vilka behov hade ni?
Nya skollokaler krävde nya lösningar och Råbyskolan är nu en anpassad skola med strax över 70 elever – något som ställer stora krav på verksamheten och lokalerna. Många elever behöver byta miljö till en miljö som de kan kontrollera, där de själva ställer kraven, där miljön matchar deras behov där och då och således började vi skissa på alternativ och lösningar som varje elev kan tillgå och gynnas av oavsett ålder. Efter att en projektledare hade utsetts kontaktades Melker och Sofia på Lekolar för att planera och utföra.
Hur blev resultatet och vad säger eleverna?
Det är fortfarande väldigt nytt, men några elever har börjat använda rummet. De elever som använder rummet har väldigt olika behov och planeringen ser olika ut för varje elev. Resultatet blev klart över förväntan, och stämmer väldigt bra med den ”drömmen” som fanns i början av projektet. Det rummet vi kunde tillgå är väldigt litet och behöver många smarta lösningar, något som denna gång inte bara blev en dröm och en vision utan en verklighet!
Hur kommer rummet att användas?
Rummet kommer att bokas för de som behöver avlastning under dagen. Tanken är att de ska kunna skapa en miljö som anpassas efter dem istället för att dem ska anpassa sig till miljön. Varje pedagog har planerat hur rummet brukas för sina elever och således kan pedagogen som följer med eleven hjälpa till att skapa rätt miljö i rummet avseende ljudbild, belysning och ta fram material som används under sessionen.
Någon produkt som sticker ut?
Alla har nog sin egen favoritprodukt, så det är flera produkter som får mycket uppmärksamhet. Manetakvariumet är det som eleverna i regel alltid vill ha igång när de är i rummet. Annars är det de böjda speglarna roliga att betrakta sig själv genom, evighetsspegeln som fascinerar och det som vi kallar för ”golvplattan”. Den kan byta färg när man rör på den, vilket är roligt att både trampa på och spela på med händerna. Det märks också att pedagogernas egna entusiasm smittar av sig till eleverna – vi upplever ofta rummet tillsammans.
Kan du rekommendera andra skolor att skaffa ett sensoriskt rum?
Absolut! Det som känns otroligt är att vår kravbild gick att genomföra. Det visar att oavsett lokalmöjligheter går det att utföra på ett bra sätt! Alla elever behöver en trygg och bra lärmiljö, men en del elever behöver något mer och det är precis den funktionen som ett sånt här rum erbjuder.
Vill du också skapa en sensorisk miljö på din förskola eller skola? Välkommen att kontakta din säljare!
På bilderna syns skolkurator Johan Ruthberg tillsammans med tf. rektor Anne Wissing.