Bowling med de fyra räknesätten!
Tipsnummer: 9632
Svårighetsgrad: Medel
- Förbered käglorna för aktiviteten genom att fästa på lappar med olika siffror. Om man gör aktiviteten med äldre elever som ska träna olika räknesätt, se till att ha lite negativa tal med också.
- Ställ upp käglorna i en triangelform i ena änden av banan.
- Eleverna kan ha skrivsaker och papper tillgängligt.
- Varje elev får minst ett försök att välta så många käglor som möjligt. Eleverna skriver ner sina poäng. I denna variant av spelet har man bara naturliga tal på käglorna, inga negativa tal. Eleven adderar siffrorna som står på de välta käglorna. Den som har högst summa vinner.
- Andra spelvarianter:
- Addera siffrorna på de käglor som välter, subtrahera talen på de käglor som står kvar (här kan det bli negtiva tal). Man kan variera genom att vinnare kan vara den som har högst summa eller den som kommer närmast talet 0.
- Har man en tallinje kan den hjälpa till att visualisera räkneoperationen.
- Exempel med de fyra räknesätten:
- Eleverna ska använda de fyra räknesätten och komma så nära ett "måltal" som möjligt, t.ex. 30.
- Räkneexempel: Eleven välter fem käglor med talen 2, 8, 5, -3, 6. Då kan man tänka 2 multiplicerat med 8 är lika med 16, adderat med 5 är 21, sedan addera 6 är 27, subtrahera 3 är 24.
- Diskutera vidare: Hur kan eleven uttrycka detta skriftligt? Är det möjligt att komma närmare "måltalet" med andra räknesätt?