Fel

Ett oväntat fel har uppstått. Var god försök senare.

Bekräfta

Är du säker på att du vill radera?
Bästa kund, vid beställning under 200:- tillkommer en extra hanteringsavgift på 79:-

Välj JA för att gå vidare med din beställning. Välj NEJ gå tillbaka och komplettera din beställning eller för att spara ordern till senare tillfälle.

P g a tekniska problem visas inga priser i webbshoppen för tillfället. Vi arbetar med att komma till rätta med detta och hänvisar till kundtjanst@lekolar.se, 0479-19900 under tiden.

Rum i rummet

Rum i rummet -
intervju med arkitekt Sten Engelbrecht

Sprallig gymnastik, lugn vilostund, sagotimme, pärlpyssel, sång, dans eller varför inte hela havet stormar. Olika aktiviteter kräver olika sorters utrymmen och genom att arbeta med flexibla rum kan man enkelt anpassa miljön efter barnens och den pedagogiska verksamhetens behov.

Sten Engelbrecht är arkitekt och utbildad vid Kunstakademiets Arkitektskole i Köpenhamn. Han brinner för det flexibla rummet och menar att det finns fantastiska pedaogiska möjligheter med att skapa olika rum i rummet.

Innan man börjar planera för flexibla rum är det dock viktigt att noga ta reda på den egna verksamhetens unika behov och önskemål.

Man måste fråga sig vad man vill uppnå med flexibla rum. Vilken känsla vill man att miljön ska förmedla? Vad behöver barnen för att må bra och trivas? Vilka olika lösningar skulle underlätta för den pedagogiska verksamheten? Behöver man möjlighet att skapa tysta utrymmen för barn som vill kunna dra sig undan i lugn och ro? Behöver man tillgång till öppna ytor för barn som har spring i benen och vill hoppa och studsa? Behöver man mindre rum för grupparbeten? Behöver man ljudisolerade rum för barn som vill träna på att spela instrument?

När man väl bestämt vad man behöver och vilka önskemål man har kan man med relativt enkla medel börja skapa flexibla rum.

Flyttbara väggar är ett smidigt sätt att göra mindre rum i rummet. Barnen upplever det som riktiga små rum, medan pedagogerna fortfarande har uppsikt över hela barngruppen.

Med ljudabsorberande textilier och väggar kan man effektivt skapa lugn och ro.

Mjuka kuddar och filtar gör rummen ombonade och rogivande.

Höj- och sänkbara bord kan anpassas efter varje barn. Vissa barn vill sitta medan andra barn vill stå. Vissa barn vill arbeta ensamma medan andra vill arbeta i en liten grupp. Då är det smidigt med bänkar som är lätta att flytta och lätta att anpassa.

- Tänk vilken dröm, säger Sten Engelbrecht, om varje barn skulle kunna få ett flexibelt arbetsbord när hon eller han börjar första klass och att bordet sedan får växa med barnet och följa med till sista skolåret.

Ett annat sätt att påverka miljön och utrymmena är att arbeta med färger. Färger har stor inverkan på hur vi mår. Genom att använda olika färgsättningar i till exempel textilier och mobila väggar kan man påverka sinnesstämningar och energier i ett rum.

Allt går att göra, menar Sten Engelbrecht. Det är egentligen bara ytterväggarna och fantasin som sätter gränser.

Glömt lösenord?

Vill du bli kund hos oss?

Du behöver ha ett kundnummer eller organisationsnummer för att handla hos oss.

Registrera mig

Återställ lösenord

Ange din e-post så skickar vi dig ett meddelande med en länk för att välja nytt lösenord.