Fel

Ett oväntat fel har uppstått. Var god försök senare.

Bekräfta

Är du säker på att du vill radera?
Bästa kund, vid beställning under 200:- tillkommer en extra hanteringsavgift på 79:-

Välj JA för att gå vidare med din beställning. Välj NEJ gå tillbaka och komplettera din beställning eller för att spara ordern till senare tillfälle.

VIKTIGT MEDDELANDE!

Vi uppdaterar vår webbshop och du kan därför uppleva att visa sidor eller produkter inte visas som de ska. Vi ber om överseende och hoppas att problemet snart ska vara åtgärdat.

Lekolar och Matteklubben samarbetar för att stärka förskolans digitala kompetens

Pressmeddelande • Sep 17, 2018 07:38 CEST

Tillsammans med Lekolar lanserar grundarna av Matteklubben, Annika Faxander och Marie Eneqvist, IT-klubben Förskola, en kunskapsklubb för barn i förskoleåldern. Målet är att ge pedagogerna kompetensutveckling inom IT och digitalisering.

– I vårt sortiment finns ett stort utbud riktigt bra digitala verktyg för både skolan och förskolan, men många av våra kunder behöver mer än bara produkter. De behöver kompetensutveckling och stöd i hur produkterna ska användas. Tack vare IT-klubben Förskola kan vi nu erbjuda dem både utbildning, material och en lärarhandledning, säger Jonathan Skoog som är produktchef på Lekolar och lärare i ämnena teknik och naturvetenskap.

Pedagogerna erbjuds workshop, lärarhandledning och material

Konceptet IT-klubben Förskola innebär att pedagogerna erbjuds workshop, lärarhandledning och en materiallåda med programmeringsprodukter ur Lekolars sortiment.

I lärarhandledningen finns färdiga upplägg för enkel och rolig programmering, animering, tipspromenad med QR-koder, appar för digitalt berättande och mycket mer.

Lärarhandledningen och övningarna har tydliga kopplingar till förskolans läroplan och den är utarbetad av Camilla Askebäck Diaz och Patricia Diaz, två av Sveriges ledande lärare inom digitalisering, och Lisa Wikström, som utsågs till Södertäljes bästa förskollärare 2018.

– Efter utbildningen kan pedagogerna komma igång med arbetet ute på sina förskolor direkt. Ingen planering eller inköpstid behövs för att komma igång, säger Annika Faxander.

Planerade workshops 2018:

Umeå 18-19 oktober
Stockholm 8-9 november
Göteborg 15-16 november
Malmö 22-23 november

Mer information:

kundtjanst@lekolar.se

   

Annika Faxander och Marie Eneqvist håller i de uppskattade och inspirerande workshopparna. Efter att ha deltagit i workshoppen kommer du att ha de verktyg du behöver gör att komma igång med programmering och användning av digitala verktyg i förskolan.

 

Första svenska studien som specifikt undersöker sambandet mellan skolors inredning och lärandet

Pressmeddelande • Sep 13, 2018 07:34 CEST

Utifrån moderna teorier om lärande har många skolmiljöer gått från klassrum med katederundervisning till öppnare landskap med platser för olika slags aktiviteter, så kallade New Generation Learning Spaces. Dessa nya utbildningsmiljöer röner stort intresse från skolor, skolinredningsföretag och arkitekter nationellt och internationellt sedan ett tiotal år. Men sättet att inreda och det arbetssätt som följer av inredningen är fortfarande nytt och oprövat.

I svensk skollag står att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Svensk forskning har hittills varit mycket begränsad när det gäller hur skolors inredning påverkar elevers lärande och lärares möjligheter att undervisa. Lekolar finansierar nu därför den första svenska studien som specifikt undersöker vilken effekt skolors inredning har på lärandet. Syftet är att öka evidensen kring utformning och inredning av lärmiljöer.

På uppdrag av Lekolar leder Frida Brismar Pålsson studien som pågår under läsåret 2018/2019. Frida Brismar Pålsson är specialist i lärmiljöer samt utredare och konceptutvecklare i företaget Paradis Produktion. Fyra skolor i Stockholms kranskommuner deltar och totalt testas ca 200 elever i årskurs 5. Studien undersöker fyra framgångsfaktorer för lärande: studiero, ledarskap, anpassningsbarhet för individuella behov och variation i undervisningssätt. Resultaten presenteras hösten 2019.

 

Mer information kring studien:

Frida Brismar Pålsson, Specialist lärmiljöer, Paradis Produktion
paradisproduktion.se
frida@paradisproduktion.se
073-663 55 18

Sara Gustafsson, Sortimentschef Sverige, Lekolar AB
lekolar.se
sara.gustafsson@lekolar.se
070-621 98 52

 

Den nya studien undersöker hur skolors inredning påverkar elevers lärande och lärares möjligheter att undervisa.

 

Lekolar släpper sin första hållbarhetsrapport


Pressmeddelande • Aug 27, 2018 07:25

I takt med att fler kommuner skärper sina inköpsrutiner och krav på produkter, blir det allt svårare för leverantörerna att uppfylla kraven. På Lekolar, en av marknadens största aktörer, välkomnas däremot de skärpta kraven. Företaget har arbetat med hållbarhet i många år och har ett ambitiöst förhållningssätt till hållbarhet och miljöarbete.

– Idag pratar alla företag med någon form av självbevarelsedrift om hållbarhet. Vissa företag låter enstaka miljömärkningar bli beviset på sina ambitioner, medan vi på Lekolar gör betydligt mer än det mest nödvändiga. Vi gör mer än lagen kräver och för oss är hållbarhetsarbetet mycket mer än en hygienfaktor. Det är vår själ, säger Lekolars vd David Persson.

När Lekolar nu släpper den första hållbarhetsredovisningen presenterar företaget sina viktigaste hållbarhetsfrågor på ett transparent och lättillgängligt sätt. Hållbarhetsredovisningen innehåller också många tips på vad landets skolor och förskolor själva kan tänka på för att få en säkrare och bättre vardag.

Under arbetet med rapporten har Lekolar tagit hjälp av en miljöpanel bestående av pedagoger, lärare och rektorer som givit sin syn på vad som är viktigast när det kommer till framtidens skola och hållbarhetsfrågor.

– Under många år har vi arbetat intensivt för att våra produkter ska vara så säkra och trygga att använda som möjligt. Vi ser våra produkt- och inredningslösningar som verktyg för förskolorna och skolorna att hjälpa varje barn att nå sin fulla potential. Men vi behöver hjälp för att kunna göra ännu mer. Därför kommer vi använda vår hållbarhetsredovisning som ett verktyg för att fortsätta diskussionerna vi har med skolpersonal. Det ger en ovärderlig input och en möjlighet att bli ännu bättre, säger Pierre Lennartsson som är Lekolars miljö- & kvalitetschef.

I framtagandet av hållbarhetsredovisningen har Lekolar arbetat tillsammans med TomorrowToday och FEW, som har hjälpt till att hitta rätt fokus och uttryck för redovisningen.

Pierre Lennartsson är Lekolars miljö- & kvalitetschef och en av eldsjälarna bakom företagets ambitiösa miljöarbete.

 

 

Lekolar inreder högstadiet på Bjursåsskolan

Pressmeddelande • Apr 17, 2018 07:59 

Inbjudande uppehållsrum som både används för skolarbete och för umgänge mellan lektionerna
När Bjursåsskolans gamla och slitna högstadiedel skulle rivas och ersättas av en ny skolbyggnad fick Lekolar uppdraget att inreda alla elevnära miljöer. Den nya skolbyggnaden är på 2 600 kvadratmeter och har plats för 270 elever i årskurs 7-9. Skolans rektor Tim Guinane och hans arbetslag hade en önskan om att skapa en modern och trivsam skola anpassad efter dagens pedagogik.

Både elever och lärare har varit delaktiga i den nya skolans inredningslösningar och två tydliga önskemål har varit flexibilitet och ljuddämpning.

– För att skapa en lugn arbetsmiljö har vi valt att inreda klassrummen med elevbord 12:38, som har bordsskivor med ljudabsorberande yta i linoleum och ljudabsorbent på undersidan. Det ger en väldigt bra ljuddämpande effekt, säger Alexander Olovsson som är Lekolars representant i projektet.

Alexander berättar också att skolan valt 70x60-bord för att det ska vara enkelt att flytta runt dem och möblera om i olika sittningar efter behov.

– Ibland sker lärandet i större eller mindre grupper och ibland behöver eleverna kunna sitta enskilt och arbeta. Det måste vara enkelt och smidigt att flytta runt möblerna, säger Alexander.

Förutom de traditionella klassrummen består Bjursåsskolan av grupprum, uppehållsrum samt salar utrustade för slöjd, hemkunskap och naturorienterande ämnen. Det finns även ett café som fungerar som fritidsgård på kvällarna.

Tack vare skolbyggnadens arkitektur och smarta inredningslösningar finns det inga outnyttjade ytor på skolan. Alla korridorer och uppehållsrum är inredda med väl genomtänkta lösningar och överallt finns trevliga miljöer där eleverna kan sitta i grupper och arbeta eller bara hänga mellan lektionerna eller efter skoldagens slut.

Inbjudande uppehållsrum som både används för skolarbete och för umgänge mellan lektionerna

 

Lekolar vinner Årets Innovationspris i Osby Kommun

Pressmeddelande • Mar 23, 2018 08:32

Lekolars Victoria Bergman och David Persson tog emot Årets Innovationspris på torsdagskvällen
Varje år delar Osby Kommun och Krinova Incubator & Science Park ut Årets Innovationspris för att uppmuntra företag med hög innovationsnivå, kommersiell potential och hållbart företagande. I år går priset till Lekolar, kommunens största privata arbetsgivare.

– Lekolar får priset för sitt tydliga fokus på att utveckla innovativa och kreativa lärmiljöer som svarar mot föränderliga krav på en marknad stadd i tillväxt, säger Paul Phillips som är näringslivsstrateg i Osby kommun.

Lekolar är marknadsledande i Norden på att skapa lärmiljöer i skolor och förskolor genom att erbjuda pedagogiska produkter, möbler, inredning, lekplatsutrustning samt förbruknings- och hobbyartiklar. Lekolar har valt att gå längre än de flesta andra när det gäller hållbar utveckling, etisk handel och socialt ansvar. Sedan flera år tillbaka har företaget en hel avdelning som arbetar dedikerat och proaktivt med miljö- och säkerhetsfrågor.

– Bland mina medarbetare finns ett stort och genuint engagemang för att skapa bra och trygga lärmiljöer för våra barn och unga. Vi brinner för att genom våra produkter och inredningslösningar möta dagens och morgondagens pedagogiska och funktionella behov och ge lärare och pedagoger de bästa möjliga förutsättningarna att lyckas i sitt oerhört viktiga uppdrag. Vi är väldigt glada och hedrade över att få ta emot det här priset, säger Lekolars vd David Persson som var på plats och tog emot priset på Osbys Företagskväll på torsdagskvällen.

Motiveringen till Innovationspriset 2018:

För barn och unga har alltid lek och lärande gått hand i hand. I en globaliserad värld exponeras vi alla för intryck från världens alla hörn rakt in i vår vardag. Intryck som genom lek och lärande formar oss för vårt framtida liv. Med utgångspunkt i ett hantverk som genom årtionden förgyllt barn och ungas uppväxt i leken så har årets vinnare innovativt och kreativt i samklang med nydanande pedagogik skapat nya produkter, verktyg och inredningar för lärande miljöer i de nordiska skolorna och förskolorna. Årets vinnare har med fingertopps-känsla bemästrat balansgången mellan gammalt och nytt och lagt en god grund för tillväxt på etablerade och nya marknader för lek och lärande.

 Lekolars Victoria Bergman och David Persson tog emot Årets Innovationspris på torsdagskvällen

 

Lekolar och White presenterar inspirerande och kreativa lärmiljöer på Stockholm Furniture & Light Fair 2018

Pressmeddelande • Jan 28, 2018 21:58

White och Lekolar visar hur det med smart inredning går att utnyttja alla slags ytor i skolan. (Illustration, White.)

Den 6-10 februari 2018 ställer Lekolar ut på Stockholm Furniture & Light Fair. Lekolar samarbetar även i år med White arkitekter och presenterar en monter med kreativa och nytänkande inredningslösningar för skolan och förskolan.

– Vi har fått förmånen att än en gång samarbeta med Lekolar och det är otroligt inspirerande. Lekolar har en överlägsen kunskap om skolornas vardag och den moderna pedagogikens krav. Vi hjälper dem att förmedla detta i mässmontern, säger Ingrid Backman på White.

I årets monter visar Lekolar och White hur det med väl genomtänkt inredning går att utnyttja alla slags ytor i skolan. Även ytor som av tradition inte används för pedagogik och lärande kan inredas för att skapa kreativa och inspirerande lärmiljöer.

– Med allt fler elever som samsas om samma utrymme måste skolorna bli mer kreativa i hur de disponerar sina ytor. På vissa skolor kan så mycket som 50% av ytan bestå av korridorer som bara används för förvaring och genomfart. I vår monter vill vi visa hur det genom smarta inredningslösningar går att utnyttja även dessa ytor för olika lärsituationer, förklarar Jessica Svensson som är inredningsarkitekt på Lekolar.

White och Lekolar visar hur det med smart inredning går att utnyttja alla slags ytor i skolan. (Illustration, White.)

Glömt lösenord?

Vill du bli kund hos oss?

Du behöver ha ett kundnummer eller organisationsnummer för att handla hos oss.

Registrera mig

Återställ lösenord

Ange din e-post så skickar vi dig ett meddelande med en länk för att välja nytt lösenord.