Fel

Ett oväntat fel har uppstått. Var god försök senare.

Bekräfta

Är du säker på att du vill radera?
Bästa kund, vid beställning under 200:- tillkommer en extra hanteringsavgift på 79:-

Välj JA för att gå vidare med din beställning. Välj NEJ gå tillbaka och komplettera din beställning eller för att spara ordern till senare tillfälle.

P g a driftstörningar hos vår telefonileverantör har vi problem med telefonmottagningen.

Vi arbetar för att komma till rätta med detta och ber om överseende. Välkommen att lägga din order via webbshoppen eller mejla din beställning till kundtjanst@lekolar.se

Lekolars koncept för inredning med skolmöbler och förskolemöbler - baserat på sju olika lärsituationer

På Lekolar hittar du skolmöbler, förskolemöbler och smarta inredningslösningar för både skola och förskola. Under flera år har vi fördjupat oss i internationell forskning om framtidens fysiska, sociala och pedagogiska lärmiljöer. Utifrån det har vi skapat ett koncept baserat på sju olika lärsituationer som direkt kan appliceras på både nya och gamla skolor och förskolor. En och samma yta kan enkelt anpassas för flera olika lärsituationer. Vi vill att de barn och elever som vi inreder för ska känna sig trygga och inkluderade. Samtidigt ska lärmiljöerna locka fram nyfikenheten och lusten att lära. I din skolas invanda miljö döljer sig hemliga rum. Med rätt skolmöbler och förskolemöbler kan du trolla fram allt från öppna ytor till ett mysigt krypin. Nästan varje kvadratmeter av din skola eller förskola kan användas som lek- och lärmiljö.

De sju lärsituationerna

• BERÄTTANDE – presentera, dela, lyssna och förstå 
Det specifika för denna lärsituation är att det är en som pratar och flera som måste ha möjlighet att höra vad som sägs och se vad som visas.

Skolmöbler och förskolemöbler för lärsituationen berättande
Skolmöbler och förskolemöbler för lärsituationen berättande


• SAMSPEL – diskutera, brainstorma, samarbeta och teoretisera 
Lärare och elever ska på ett bra sätt få mötas, samtala, reflektera, jobba och diskutera i olika typer av gruppkonstellationer.


• UTFÖRANDE – göra, skapa, upptäcka och dokumentera 
Kunskap ska inte enbart inhämtas i teorin, utan eleverna bör också få testa/uppleva det som de lär sig. Hur kan man på ett smidigt sätt gå från teori till praktiskt utförande?


• INHÄMTANDE – söka, samla information och upptäcka samband 
Förflyttning till elevcentrerad undervisning och utvecklingen av digitala media har lett till att eleverna mer än någonsin förväntas söka information och kunskap på egen hand.


• TYST REFLEKTION/KRYP IN - reflektera, värdera och analysera
Genom egen “tyst reflektion” kan händelser och upplevelser bli till erfarenheter och kunskap. En plats för eftertanke och tid för att bearbeta det man erfarit och lärt in.


• RÖRELSE – aktivera, mikropausa och fokusera
Elever som är fysiskt aktiva mellan lektionerna eller har mikropauser under lektionstid kan koncentrera sig bättre. WHO rekommenderar 3 timmar fysisk aktivitet/dag.


• REKREATION – vila, pausa, umgås och ladda
För att behålla ork, nyfikenhet och inspiration till att lära så behövs utrymme för återhämtning. Måltider, musik, frisk luft och socialt umgänge är några exempel.

Läs mer

Glömt lösenord?

Vill du bli kund hos oss?

Du behöver ha ett kundnummer eller organisationsnummer för att handla hos oss.

Registrera mig

Återställ lösenord

Ange din e-post så skickar vi dig ett meddelande med en länk för att välja nytt lösenord.