Utomhuspedagogik i skolan
Ibland brukar man säga att ”det sitter i väggarna”. Med det menas att det är lätt hänt att man inomhus gör sådant som man alltid har gjort i skolan. Och att förutsättningarna ofta är de samma vilket gör att det inte är lika lätt att tänka nytt. Men så fort man utvidgar klassrummet och använder naturen som uteklassrum förändras vårt sätt att se på omvärlden och vi har lättare för att se möjligheter och lösningar på olika saker.
När man flyttar ut klassrummet och skapar ett utklassrum på skolan så finns det stark evidens för att det bidrar till en rad positiva effekter på hälsa, fysisk aktivitet, kognitiv förmåga och elevernas personliga och sociala utveckling. Forskning visar också på att barn och elever som vistas ute mycket i grönområden får en bättre miljömedvetenhet. De får även en starkare verklighetsförankring i de naturvetenskapliga ämnena, men även i matematik och språkundervisning.
Hur ser det ut på din skolgård?
Studera eleverna när de är ute och se var de naturliga mötes- och aktivitetsplatserna finns. Fundera sedan på om ni kan förstärka dessa platser på olika sätt för att stödja barnen i deras lek och lärande. Var finns det platser för samvaro och samarbeten, för lugn och ro? Kan man skapa någon plats på skolgården där flera kan samlas och lyssna samtidigt, där eleverna kan jobba praktiskt, där de kan skapa osv? Låt gärna eleverna själva vara med och planera sin utemiljö och sitt uteklassrum i skolan.
Möbler, förvaring och pedagogiskt material för utepedagogiken
Här hittar du produkter som underlättar lärandet och utomhuspedagogiken i uteklassrummet på skolgården eller fritidsgården. Allt från picknickbord och förvaringsvagnar till matematikpaket, robotar, staffli och tallinje.