Acceptera YouTube-cookies för att spela upp videon

Cookiepolicy

Ett oväntat fel har uppstått. Var god försök senare.

Bekräfta

Är du säker på att du vill radera?
Är du säker på att du vill radera?
Bästa kund, vid beställning under 200:- tillkommer en extra hanteringsavgift på 79:-

Välj JA för att gå vidare med din beställning. Välj NEJ gå tillbaka och komplettera din beställning eller för att spara ordern till senare tillfälle.
Du gjorde en kopia av listan \"{0}\". Den heter \"{1}\".

Kom igång med kooperativt lärande tillsammans med Ulrica Elisson

 

Kooperativt lärande i skolan - när samarbete lyfter undervisningen

Kooperativt lärande är en metod för aktivt och inkluderande lärande som bygger på samarbetsinlärning där elever tillsammans utforskar kunskap genom interaktivt lärande och aktiva lärstrategier. Genom strukturerat samarbete utvecklas både ämneskunskaper och sociala färdigheter. Grupparbete i skolan blir mer effektivt när tydliga kooperativt lärande metoder används. Detta stärker socialt lärande i klassrummet och skapar en elevaktiv undervisning där alla deltar. Vi tog kontakt med Ulrica Elisson som arbetar som lärare och driver det stora Instagramkontot @ullisskolsida. Hon arbetar enligt metoden och har väldigt positiva erfarenheter av kopperativt lärande, likväl som nöjda elever. Läs vår intervju med Ulrica och få värdefulla tips nedan: 

Hej Ulrica! Vad är kooperativt lärande?
- Kooperativt lärande är en pedagogisk metod där eleverna arbetar tillsammans i strukturerade samarbeten för att utveckla kunskap, kommunikation och sociala färdigheter. Det bygger på principen att alla elever bidrar och lär sig genom aktivt deltagande, snarare än enbart genom individuellt arbete eller traditionell lärarledd undervisning.

Vad skulle du säga är vinsten med metoden?
- Kooperativt lärande stärker elevernas engagemang, ökar deras motivation och förbättrar deras lärande genom att de får stöd av varandra. Metoden tränar också viktiga förmågor som samarbete, ansvarstagande och kommunikation, vilket skapar en inkluderande och trygg lärmiljö. Dessutom får jag som lärare en större möjlighet att se elevernas kunskaper, eftersom många har svårt att visa dem i storgrupp eller skriftligt. Genom samtal och samarbete får fler elever chans att uttrycka sina tankar och visa vad de kan på andra sätt.

Tar denna metod mycket tid och planering?
- I början kan det kräva lite extra planering för att lära sig och implementera strukturerna, men på sikt sparar det tid genom att eleverna blir mer självständiga och lärandet effektiviseras. När metoden är etablerad kan den enkelt anpassas till olika ämnen och undervisningssituationer.

Vad säger eleverna om kooperativt lärande?
- Många elever tycker att kooperativt lärande gör lektionerna roligare och mer engagerande. De uppskattar möjligheten att få stöd av klasskamrater, känna sig delaktiga och få bättre förståelse genom att förklara och diskutera med andra.

Vad behövs för att komma igång?
- Det viktigaste är att börja med några enkla och välfungerande kooperativa strukturer, som EPA (Enskilt, Par, Alla), Para ihop, Kloka pennan eller Mötas på mitten. Dessa hjälper eleverna att träna på att tänka själva, samarbeta och uttrycka sina tankar i grupp. En tydlig struktur och en positiv klassrumskultur där eleverna känner sig trygga i samarbetet är avgörande. Det finns också många resurser och utbildningar att ta del av för att få inspiration och stöd. Läs gärna mer om alla strukturer här

Ta del av Ulricas produkttips nedan:

Olika typer av samarbetsspel passar utmärkt för det kooperativa lärandet, speciellt för de yngre eleverna för att träna på att samarbeta i par eller grupp. Här är några exempel: 

  • EDUCO Förklara och lyssna

    EDUCO Förklara och lyssna

    Art.nr: 149570
    8 uppgiftskort, 48 lösa uppgiftskort, 32 färgmarkeringskort, trähållare samt trälåda till förvaring. Korten är i tålig plast. Kommunikations- och samarbetsspel som tränar olika ämnen såsom rumsuppfattning, färg, antal och storlek. Två spelare sitter mittemot varandra och samarbetar för att utföra uppgiften. Ett barn ger verbala instruktioner och ledtrådar medan det andra barnet lyssnar och svarar. Främjar ordförråd och samarbetsförmåga. Mått: uppgiftskort 36x10 cm, lösa uppgiftskort 10x6 cm, färgmarkeringskort 3x5 cm, trähållare 36x9,5x3 cm, trälåda 33,5x22,5x7 cm. Från 3 år.
    Logga in för att se ditt avtalade pris.
  • Dodo

    Dodo

    Art.nr: 141169
    Snabbhet är av avgörande betydelse i samarbetsspelet Dodo eftersom fågeln har lagt sitt ägg på den högsta bergstoppen, och sedan låtit det falla ut ur boet och mot klippan. Genom samarbete kan du föra det rullande ägget säkert till foten av berget. Samla snabbt det material du behöver och fäst broar på sidorna av berget. Om du lyckas styra in ägget säkert i livbåten har du vunnit tillsammans. För 2-4 spelare. Speltid ca 10 minuter. PVC-fri. Rekommenderas från 6 år.
    Logga in för att se ditt avtalade pris.
  • Vårt uppdrag: Städa skogen

    Vårt uppdrag: Städa skogen

    Art.nr: 135054
    Ett samarbetsspel där barnen lär sig hur viktigt det är att plocka upp skräp och att sortera det rätt för att skydda vår miljö. För 2-6 deltagare. PVC-fri. Från 4 år.
    Logga in för att se ditt avtalade pris.
  • Mina första spel Fruktträdgården

    Mina första spel Fruktträdgården

    Art.nr: 16527
    Ett klassiskt samarbetsspel i nytt utförande för de yngre barnen, som turas om att slå tärningen och flytta alla frukterna till korgen innan kråkan kommer i mål. Tränar färger, samarbete och motorik. För 1-4 spelare. Frukter av trä, mått: 3,5x4,5 cm. PVC-fri. Från 2 år.
    Logga in för att se ditt avtalade pris.
  • Osmo Coding Duo

    Osmo Coding Duo

    Art.nr: 56915
    50 % rabatt avdragen, ej ytterligare rabatter.
    Logga in för att se ditt avtalade pris.
Glömt lösenord?

Vill du bli kund hos oss?

Du behöver ha ett kundnummer eller organisationsnummer för att handla hos oss. Observera att dina avtalade priser syns först när du loggat in.

Registrera mig

Återställ lösenord

Ange din e-post så skickar vi dig ett meddelande med en länk för att välja nytt lösenord.