46 st/fp. När barnen lärt känna KUBO-roboten och programmerat en stund vill de ofta prova att skriva en väldigt lång kod. Då är det inte säkert att kodbrickorna räcker till. Här är ett paket med 46 kodbrickor så att ni kan testa hur lång kod man egentligen kan skriva!
En transparent matta med rutnät som kan skapa nya spännande banor för Bee-Bot och Blue-Bot. Den kan användas ovanpå andra mattor och planscher, eller till att designa egna mattor. Mattan skapar stora möjligheter eftersom den kan anpassas till alla ämnen och uppgifter. Mått: 60x60 cm. Av PVC, fri från ftalater. Från 3 år.
Att programmera med kroppen är ett steg i rätt riktning. Detta spel inför tidig programmering utan elektronik, kombinerat med aktivitet. Främjar samarbete, grovmotorik, problemlösning, kritiskt tänkande och sekvensträning. Innehåller 20 kvadratiska mattbitar, 20 dubbelsidiga programmeringskort och tillbehör. Mattor av EVA. Mått: 23x23 cm. Från ca 5 år.
1 st/fp. Aktivitetsmattan är utmärkt att använda när du som lärare ger barnen en uppgift, t.ex. ”gå från parkeringen in till skolan och gå på övergångsstället”. Barnen får då titta på mattan och pussla ihop den kod som de tror tar dem till målet.
6 st/fp. Blue-Bot är en golvrobot med bluetooth, vilket innebär att den kan styras från en surfplatta eller en dator. Eleverna kan ange en algoritm på enhetens skärm och skicka den trådlöst till Blue-Bot som då utför handlingen direkt. Roboten är också programmerbar med enkla knapptryckningar på ryggen. Blue-Bot har ett genomskinligt hölje så att delarna inuti syns. Kan svänga 45 grader och det går även att ange upprepningar i algoritmen. Blue-Bot åskådliggör sambandet mellan orsak och verkan samt ger övning i uppföljning och kontroll. En laddningsstation ingår. Mått: 12x10 cm. Lämplig från 3 år och uppåt.