Ett oväntat fel har uppstått. Var god försök senare.

Bekräfta

Är du säker på att du vill radera?
Är du säker på att du vill radera?
Bästa kund, vid beställning under 200:- tillkommer en extra hanteringsavgift på 79:-

Välj JA för att gå vidare med din beställning. Välj NEJ gå tillbaka och komplettera din beställning eller för att spara ordern till senare tillfälle.
Du gjorde en kopia av listan \"{0}\". Den heter \"{1}\".

Vi ber om ursäkt för eventuella störningar på vår webbplattform.

Just nu är det problem att ringa in till vår kundtjänst, vänligen skicka ett mejl till kundtjanst@lekolar.se så ringer vi upp dig när vi har möjlighet.

Bannerbild-lärmiljö-2.0-skola+förskola-1200x500.jpg
Lärmiljö 2.0 - en modell som hjälper dig att planera lärmiljöerna på din skola eller förskola

På Lekolar arbetar vi med pedagogiska utgångspunkter i allt vi gör. Den kunskapen och erfarenheten har vi sammanställt i en modell som vi kallar Lärmiljö 2.0

Modellen kopplar ihop rumsliga behov med pedagogiska behov och den är ett hjälpmedel för att planera en skolas eller förskolas lärmiljöer - utomhus så väl som inomhus.

I grunden handlar allt om att göra skolan tillgänglig för alla och skapa förutsättningar som gynnar lärandet.

Vi hoppas att vår modell kan hjälpa och inspirera dig när du planerar lärmiljöerna på just din skola eller förskola.

Våra säljare och inredningsarkitekter är experter på inredning av olika lärmiljöer - såväl inomhus som utomhus - och hjälper dig gärna med inredningen på just din skola eller förskola.

MÖTA - en plats för att kommmunicera, dela och samarbeta

Banner-MÖTA-allmän-1200x500.jpgEn plats där barnen och eleverna ska kunna kommmunicera, dela och samarbeta behöver bra akustisk, varierad inredning och tekniska och analoga lösningar för både presentationer och samarbeten. Flexibla lösningar är att föredra. Det vi kallar multimodala.

Specifika rum som föreläsningssalar, klassrum, uppehållsrum och grupprum är anpassade för det rumsliga behovet MÖTA. Det kan också vara ett avgränsat område i ett specifikt rum, ett ”rum i rummet”.

 

 

TÄNKA - en plats för att söka, fokusera, bearbeta och reflektera

Banner-TÄNKA-allmän-1200x500.jpgDet rumsliga behovet TÄNKA beskriver de rumsliga behoven för platser där elever ska kunna fokusera och få ro att tänka. Det är bra att göra dessa utrymmen flexibla så att de kan anpassas till olika situationer - att arbeta enskilt eller parvis, för mindre grupper och kanske även för olika sittställningar. Här kan man också tänka på möjligheter för avskärmning med till exempel bords- och väggskärmar. 

 

 

GÖRA - ett plats för att göra, utforska och skapa

Banner-GÖRA-allmän-1200x500.jpgDen rumsliga aspekten GÖRA beskriver behoven för platser där elever ska kunna omvandla teoretisk kunskap till praktiskt användande och utförande.

”Att göra”-platser är utrymmen som har syftet att stödja övergången från teori till praktik. Det kan handla om ämnesspecifika områden, labb eller specifika arbetsstationer för exakta ändamål. För den här typen av utrymmen ställs ibland krav på särskilda förutsättningar som ventilation, förvaring av material och materiel och möbler med specifika funktioner och ytor. Den kan också krävas en variation av lösningar, från enskilda stationer till större områden för samarbete.


 

 

Lärsituation DELA

Bannerbild-DELA-2-1200x500.jpgAtt dela kunskap är nyckeln för att man ska växa och nå framgång. Det påskyndar lärandet och ökar möjligheterna för innovation och nytänkande.

 

Lärsituation SAMARBETA

Bannerbild-SAMARBETE-2-1200x500.jpgAtt samarbeta främjar vår språkutveckling, det ger oss social träning, lär oss presentera, försvara idéer och gör oss aktivt engagerad i vårt lärande.

 

Lärsituation SÖKA

Bannerbild-SÖKA-2-1200x500.jpgEn viktig del av lärandet är att SÖKA befintlig kunskap och relevant fakta från digitala eller analoga källor och kunna analysera det inhämtade materialet.

 

Lärsituation REFLEKTERA

Bannerbild-REFLEKTERA-2-1200x500.jpgGenom att reflektera låter vi våra tankar och känslor landa så att ny kunskap kan få fotfäste. Det hjälper oss också att inse hur våra personliga erfarenhet påverkar hur vi ser på fakta och tolkar vår omvärld.

 

Lärsituation UTFORSKA

Bannerbild-UTFORSKA-2-1200x500.jpgGenom att utforska och undersöka hur saker hänger ihop och hur de fungerar skapar vi nya upplevelser i vår inlärning. Det gör att vi lär oss förstå på ett djupare plan, oavsett om det är natur-, social- eller formell vetenskap.

 

Lärsituation SKAPA

Bannerbild-SKAPA-2-1200x500.jpgNär vi skapar lär vi oss att känna tilltro till vår egen förmåga. Vi lär oss hur vi kan uttrycka och kommunicera visuellt, hur vi utvecklar idéer och hur vi kan använda vår fantasi för att lösa problem och se nya möjligheter.

 

Hörnsten PAUSA

Bannerbild-PAUSA-1200x500.jpgFör att vi ska kunna vara effektiva och engagerade måste vi ta en paus då och då. Ta oss tid att ladda batterierna med tex mat, vila, spel, egentid eller tid att hänga med vänner.

 

 

Hörnsten RÖRA PÅ SIG

Bannerbild-RÖRA-SIG-2-1200x500.jpgEn aktiv vardag där man rör på sig bidrar inte bara till bättre hälsa, det ökar vår förmåga att koncentrera oss och ta in ny kunskap.

 

 

Hörnsten UTVÄRDERA

Bannerbild-UTVÄRDERA-1200x500.jpgEn viktig del i varaktigt lärande är att utvärdera, ge feedback och revidera. Oavsett om det gäller ett enskilt arbete, en genomförd aktivitet, pedagogiskt innehåll eller lärmiljöns funktion, är utvärdering en katalysator för reellt lärande.

 

 

Glömt lösenord?

Vill du bli kund hos oss?

Du behöver ha ett kundnummer eller organisationsnummer för att handla hos oss.

Registrera mig

Återställ lösenord

Ange din e-post så skickar vi dig ett meddelande med en länk för att välja nytt lösenord.