Den litteraturprofilerade Västerbergsskolan stod klar inför skolstarten i augusti 2025, då 200 elever fick möjlighet att ta de nya lokalerna i bruk. Totalt kan skolan ta emot 570 elever från förskoleklass till årskurs sex. Under 2025 började lokalerna fyllas med inredning från Lekolar – något vi är både stolta och glada över. Skolan önskade möbler i ljusa, lågmälda kulörer som harmonierade med husets färgsättning, samt en genomgående röd tråd i form, färg och funktion. Lekolars inredningsarkitekt Ida Ahlgren förverkligade önskemålen och skapade inspirerande lärmiljöer med möbler som stol Karoline, bord 12:38, serien West och modulsoffan Adapt. Resultatet blev en hållbar helhet där färgsättningen skapar trivsel och harmoni, och där möblerna kan kombineras genom hela skolan.
Här är en av de 3D-ritningar som vår inredningsarkitekt Ida tog fram när inredningsförslaget presenterades för skolan. Bilden visar det som senare blev ett av fritidstorgen:

På husets olika våningar finns fritidstorg inredda med liknande möbler och färgsättning, vilket gör det enkelt att möblera om efter behov. Gemensamt för torgen är att miljöerna är varierade, med olika typer av sittplatser och förvaringslösningar. Genom att skapa ”rum i rummet” formas naturliga grupperingar som ger en inbjudande, trygg och trivsam känsla. I fritidstorgen för de yngre barnen finns mattor som bjuder in till lek, exempelvis med LEGO eller Plus-Plus direkt på golvet. De äldre elevernas torg har i stället inretts med gavelbord, trappor och blomlådor från serien West som uppmuntrar till samtal. Skolans litteraturprofil lyfts fram genom särskilda läszoner. Varje torg har ett mediatorn på hjul, enkelt att rulla in i klassrummet, där böcker och annan media kan frontas för att inspirera till läsning. Här kan barnen krypa upp i den smarta och hållbara modulsoffan Adapt, sittsäcken Mysig eller det lilla huset från förvaringsserien Fixa.
Övriga möbler som har använts genomgående i torgen är elevstol Karoline, pelarbord Pilastro, bord Pilare, Fixa svängd, Matta Rossini, Sittpuff Ross, Norden materialskåp och Svea elevförvaring.
Oavsett årskurs är klassrummen möblerade på liknande sätt. Här finns bord 12:38 i två fasta höjder – ett lägre och ett högre alternativ – båda med praktisk väskkrok. Variationerna i höjd ger eleverna möjlighet att välja det som känns mest bekvämt. Bordsskivor med akustiklaminat dämpar ljudet och bidrar till en behaglig ljudmiljö. Den ergonomiska och stapelbara elevstolen Karoline, tillverkad av 100 % återvunnen plast, används i alla klassrum. Stolen finns i flera sitthöjder, med olika skalstorlekar och kan kompletteras med klädd sits i slitstarkt tyg. Efter skoldagens slut kan den enkelt hängas upp på borden. På skolans önskemål fick förskoleklasserna även en soffa – modulsoffan Adapt, som inte tar mer plats än en vanlig stol på djupet och blev ett perfekt val för mysiga stunder. För att undvika trängsel vid elevförvaringen Svea är den placerad på olika ställen i klassrummen, vilket skapar ett bättre flöde och minskar risken för konflikter.
Klassrummen är också utrustade med golvskärm Enkel och bordskärm Silent Space för att möjliggöra avskildhet. Lärarnas arbetsplatser består av stolen Karoline på hjul, stålpulpet Elling och bord 12:38.
Bildsalen är ljus och avskalad. Borden har en neutral färgsättning i vitt för att inte påverka elevernas skapandeprocess och för att material, färger och konstverk ska framträda tydligare. De höga 12:38-borden med slitstarka laminatskivor tål både väta och kladd och kan enkelt flyttas om för nya grupplösningar. Även här återkommer stolen Karoline, vars sits i 100 % återvunnen plast gör den både slitstark och lätt att rengöra. Längst fram i salen har bildläraren sin plats med bord 12:38, stålpulet Elling och stolen Karoline med gas och fotring. Salen är dessutom utrustad med ett torkställ på hjul för konstverk, en rullvagn som underlättar materialförflyttning och ett smart bordsstaffli som gör allt från självporträtt till avbildningar smidigare att skapa.
Det blå golvet i musiksalen skapar en lugn och harmonisk känsla. Tillsammans med elevstolen Karoline med klädd sits och de spännande instrumenten blir det inbjudande att sätta sig ner och komponera. När stolarna inte används kan de enkelt staplas. Här finns även stolen Karoline med gas och fotring, som kompletterar pianot både funktionellt och estetiskt. Rummet är dessutom utrustat med rytmikset och instrument samt stålpulet Elling för musikläraren.
I textilslöjdsalen finns plats för skapande i alla dess former. Rummet kräver smarta lösningar som underlättar det kreativa arbetet – från första till sista stygn. Möblerna är robusta och anpassade för sina ändamål. Förutom sybord finns här tillgång till tillklippningsbord och strykbord. Komfort och funktion säkerställs genom stolen Karoline med fotring, utrustad med gaslift och glidtassar för att undvika att eleverna rullar runt i klassrummet. Skåpen är fyllda med ett brett utbud av hantverksmaterial som eleverna kan välja mellan.
Hemkunskapssalen är rymlig och välkomnande, med plats för kreationer som tilltalar alla sinnen. Här valdes höga bord 12:38 i akustiklaminat, med plats för två elever vid varje bord. Borden kan enkelt ställas om för att skapa långbord, vilket syns på bilderna nedan. Med avtorkningsbara stol Karoline behöver varken lärare eller elever oroa sig för att matrester ska fastna. Stolarna kan dessutom hängas upp, vilket underlättar för städpersonalen. Salen är också utrustad med den smidiga matvagnen Mia – stadig, tålig och enkel att hålla ren.
I NO- och tekniksalen önskade skolan att borden skulle placeras i ett U, något Lekolars inredningsarkitekt tog fasta på. Bordens form skapades med olika varianter från serien 12:38, alla med skiva i ljuddämpande högtrycklaminat och ställbara tassar för ojämna golv. Med stol Karoline kan eleverna hänga väskor eller tröjor på den praktiska väskkroken och vila fötterna på fotstödet. Stolen är stapelbar och kan hängas upp vid behov. Lärarens plats längst fram i salen består av en annan variant av Karoline och stålpulpet Elling. Här finns utrymme för experiment, utforskande och undersökande arbete – både i grupp och individuellt.
Matsalen är rymlig och har en tydlig wow-faktor. Flera nyanser av blått skapar en lugn och enhetlig känsla. En del av matsalen är öppet möblerad med bord och stolar i fil, medan en annan del erbjuder fler avskärmande ytor för lugnare måltider. Möbleringen är varierad för ett bra flöde, så att eleverna enkelt kan ta sig in och ut från sin plats. Variation och inkludering står i fokus – eleverna kan välja högt eller lågt bord, stol eller soffa, avskilt mot en vägg eller mitt i händelsernas centrum. Höga blomlådor från serien West och konstväxter skapar rum i rummet och bidrar till en trivsam och mjukare miljö.
Borden är en mix av varianter från serierna Pilare och West, kombinerade med den populära matsalsstolen Jessy i olika höjder. Bordsskivorna i akustiklaminat dämpar ljud från tallrikar, glas och bestick. Stolen är klädd i laminat och enkel att torka av, samtidigt som den är lätt att hänga upp för både vuxna och barn. I den lugnare delen finns modulsoffan Adapt, som knyter an till övriga delar av skolan. Soffan är klädd i konstläder, utan armstöd, lätt att torka av och har smulgap som förhindrar att matrester samlas.
Sigrid Strömgren arbetar som möbeldesigner på Lekolar. Hör henne (och barnen) berätta om soffsystemet Adapt!