Ett oväntat fel har uppstått. Var god försök senare.

Bekräfta

Är du säker på att du vill radera?
Är du säker på att du vill radera?
Bästa kund, vid beställning under 200:- tillkommer en extra hanteringsavgift på 79:-

Välj JA för att gå vidare med din beställning. Välj NEJ gå tillbaka och komplettera din beställning eller för att spara ordern till senare tillfälle.
Du gjorde en kopia av listan \"{0}\". Den heter \"{1}\".

Vi ber om ursäkt för eventuella störningar på vår webbplattform.

Just nu är det problem att ringa in till vår kundtjänst, vänligen skicka ett mejl till kundtjanst@lekolar.se så ringer vi upp dig när vi har möjlighet.

Lärande lärmiljöer - en forskningsrapport från Lekolar i samarbete med Atea

Går det att mäta om en lärmiljö främjar eller hindrar skolans pedagogik?

I samarbete med forskare från University College London, och IT-företaget ATEA, har Lekolar genomfört en pilotstudie kring hur man kan mäta kopplingen mellan lärmiljö och pedagogik. I den nyligen publicerade rapporten "Lärande miljöer" analyseras resultaten av pilotprojektets avancerade datainsamling som delvis skett live i ett fysiskt ämnesrum på Toftanässkolan i Malmö. 

  Malin_1200x300.jpg

– Målet med forskningsprojektet Lärande Lärmiljöer är att skapa en evidensbaserad tjänst för att matcha en ny eller befintlig lärmiljös intentioner med lärarens pedagogik, berättar Lekolars sortiment- och konceptchef Malin Jarbo.

Tidigare forskning visar att ny inredning inte per automatik förändrar den pedagogiska verksamheten.

– Den nya tjänsten blir ett sätt att konkret stötta läraren och utveckla pedagogiken. På sikt ska metoden även kunna användas för att utvärdera och anpassa hela skolmiljön när det gäller allt från nyttjandegrad till att styra elevflöden och få möbleringsförlag utifrån individuella behov.  

Fallstudien genomfördes i ett ämnesrum på Toftanässkolan i Malmö. Fyra klasser i åk 7 deltog. Mätvärdena var dels fysiska, som ljud, ljus och realtidsmätningar av rörelsemönster, dels upplevda värden av trivsel, trygghet, variation och individualisering utifrån både elevernas och lärarens perspektiv. En av Lekolars erfarna inredningsarkitekter, Maria Svensson, tog i samarbete med ämnesläraren på Toftanäs fram ett inredningskoncept för fallstudien och satte upp de hypoteser lärmiljön skulle möta.

Maria_1200x300.jpg

– Det var väldigt spännande att se hur lärare och elever tog sig an den lärmiljö vi skapat. De flesta av studiens olika hypoteser bekräftades, berättar Maria.

Elevenkäterna visade skyhöga värden när det gällde bland annat trivsel, trygghet och variation i den nya miljön.

– En överväldigande majoritet upplevde också att det både var lättare att koncentrera sig och få kontakt med läraren, tillägger Maria Svensson som ser fram emot forskningsprojektets nästa fas.

Rapporten "Lärande Lärmiljöer" finns att hämta här.

Rapport_mockup_1200x500.jpg

Footer_1200x500.jpg

Glömt lösenord?

Vill du bli kund hos oss?

Du behöver ha ett kundnummer eller organisationsnummer för att handla hos oss.

Registrera mig

Återställ lösenord

Ange din e-post så skickar vi dig ett meddelande med en länk för att välja nytt lösenord.